ماه مبارك رمضان و لزوم جلوگيري از افزايش بي رويه قيمت‌ها
انعكاس هفته نامه آیینه یزدشماره 139
 در یزدفردا 

محمد خسروي

ماه رمضان، ماه ميهماني خدا، ماه عطوفت ومهرباني خداوند نسبت به بندگان و بندگان نسبت به يگديگر فرا رسيده است. درآيات قرآن و روايات پيامبر(ص) و ائمه معصومين(ع) و سيره آن بزرگواران آنچه مورد توجه و تاكيد است رعايت حدود خداوند است و رسول اكرم(ص) فرمود: بهترين اعمال پرهيز از حرام‌هاي خداوند است وبعد تاكيد در رسيدگي به امور نيازمندان وفقيران و مسكينان . حضرت امير فرمود: چه بسيارند مردمي كه از روزه گرفتن جز تحمل تشنگي و گرسنگي بهره‌اي ندارند و نيز در سيره آن حضرت مكرر خوانده ايم كه انبان مواد غذايي بر دوش مي‌گرفت و شبها در دل تاريكي چون شبحي، آنچه را بر دوش داشت به خانه هايي مي‌برد كه در روز آنها را شناخته بود. ملاكش نيازمندي بود نه آنكه چه كساني با چه تفكري واز چه قوم و قبيله‌اي ساكنان آن خانه هايند .آيا دوست اويند يا دشمنش. در جنگ‌ها، لَه او بوده‌اند يا عليه او، و بي نيازشان مي‌ساخت.

سيره آن حضرت و ساير ائمه نشان مي‌دهد كه مواد غذايي نه ظرفي براي يك وعده كه انباني براي چند روز را به نيازمندان مي‌دادند و البته با رعايت شأن و منزلت فقرا كه احدي نمي‌دانست ونمي شناخت كه دهنده كيست و گيرنده كدام. بر خلاف مشي و روش بعضي نهادهاي امروز شايد به ناچار كه همه را خبر مي‌كنند كه مساكين و نيازمندان ما چقدر گرفتند و ما چقدر پرداختيم؟

در ايام ماه رمضان متاسفانه قيمتها روز افزون گشت و بعضي از دولتمردان در مقابل گراني مواد پروتئيني وعده دادند كه امروز و فردا ارزاني از راه مي‌رسد و نرسيد.

روزنامه‌ها و جرايد پر است از اظهارات گوناگون با اين عناوين كه:« اعتراف خبرگزاري‌هاي حامي دولت به افزايش گراني‌ها » «قيمت گوشت و مرغ تا ماه رمضان كاهش مي‌يابد» « توزيع گوشت گرم به نرخ مصوب وزارت بازرگاني طي چند روز آينده » «گراني بي سابقه در تهران و علت گراني گوشت»«هجوم مردم براي خريد علت گراني است!! » يا فلان مسوول شهر تهران از گراني مي‌نالد و... و پاسخهاي بي‌سرانجام عده‌اي از مسوولين اجرايي و تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل .

نيازمندان جامعه امروز بخش وسيعي از مردمند همين مردم كوچه و بازار، تعداد زيادي از كارگران و كشاورزان ضعيف، از كارافتادگان .كارمندان دون پايه، عده‌اي از بازنشستگان، جوانان، پيران، بيكاران، كاركنان خدماتي شركتها و موسسات، آنها كه حقوقشان به اصطلاح كار فرمايان، حداقلي است. آنها كه با سيلي صورتشان را سرخ نگه مي‌دارند. آنها كه حجب و حيا و پاكدامني وعفت نگه شان مي‌دارد تا نياز خود را به كسي نگويند آنها كه به قول قرآن كريم ...«از شدت خويشتنداري افراد نا آگاه آنها را بي نياز مي‌پندارند اما آنها را از چهره هايشان مي‌شناسي و هرگز با اصرار چيزي از مردم نمي‌خواهند »(1) آنها كه هزينه‌هاي سنگين زندگي شلاق وار اندام ضعيفشان را مجروح مي‌كند از جلوي فروشگاه‌ها و سوپر ماركتها و پاساژها رد مي‌شوند و ميوه‌هاي لوكس را فقط مي‌بينند گوشت‌هاي راسته و فيله گاو و گوسفند را در يخچالها نظاره مي‌كنند ماهي و ميگو و خوراكي‌هاي ثروتمندان و اشراف و اغنياء كه اختصاصي و سهم از ما بهتران است كه ديگر بماند. راستي كه دولتمردان براي اين طبقات و اقشار چه كرده‌اند آه ! آيا اينان كساني هستند كه كميته امداد آنها را نمي‌شناسد يا به بهزيستي خودشان را نشان نمي‌دهند؟ يا سهام عدالت تاثيري در زندگي شان ندارد ؟

حال چگونه مي‌گذرانند خدا مي‌داند ؟ به خاطر داريد كه سال گذشته داستان سبد كالاي رمضان كاركنان دولت چگونه داستاني بود. شكر و روغن و عدس و نخود و لوبيا و مرغ ماه رمضان كه به مرغ محرم تبديل شد و گوشت آن هرگز توزيع نشد و كوپنش را كاركنان شاغل و باز نشسته به بايگاني كوپن‌هاي باطله سپردند و در مقابل درهمين ماه مبارك چه مهماني‌ها و سورها و ريخت و پاشها و افطاريهاي پر هزينه كه توسط عده‌اي از متدينين و معتقدين راه نمي‌افتد و برپا نمي‌شود در همين كوچه و خيابانها دور بر و دور نزديك مان مي‌بينيم وكساني با ماشينهاي لوكس به افطاري دعوت مي‌شوند كه همان غذاهاي رنگانگ و گران قيمت را در خانه خود نيز دارند وتهيه آن برايشان به راحتي ميسر است.

از در اين خانه‌ها كه عبور مي‌كني و به ياد نامه امام علي به عاملش عثمان بن حنيف مي‌افتي كه فرمود: تو در ميهماني شركت كرده‌اي كه ثروتمندان دعوت شده‌اند و فقيران را به آنجا راهي نيست و اسرافها و تبذير‌ها و چه تاسفها كه نمي‌خوري و آخر چاره كار چيست ؟

اي كاش! اي كاش با همتي عمومي و عزمي ملي بزرگترهاي فاميل و ريش سفيدهاي محلات و معتمدان هركوي وبر زن دست به كار اقدامي خداپسندانه مي‌شدند و با توجه به شناختي كه از نيازمندان واقعي دارند سيره اميرالمومنين(ع) را زنده مي‌كردند واين افطاريهاي سر در گم و بي مبنا و كم نتيجه را به سرانجامي اثر گذار و پر منفعت بدل مي‌كردند و در هر منطقه و محله خيرمندان را براي اطعام مساكين در تمام ماه رمضان بسيج مي‌نمودند و البته اين كار شدني است.

اي كاش: ائمه جماعات و در مساجد كه پايگاه اجتماعات پر شور مردم در اين ماه است جلوي افطاريهاي بسته بندي شده كه اغلب گيرندگان آن در بعضي از محلات افراد غير نيازمند و يا عمدتاً كودكان هستند را مي‌گرفتند و مساجد را از اين بي نظمي به هنگام اقامه نماز نجات مي‌دادند و آن معنويت قبل از ماه رمضان را به مساجد باز مي‌گرداندند.

اي كاش ! مسئولين ادارات و ارگانها و موسسات دولتي از افطاري دادن به كاركنانشان صرف نظر مي‌كردند و بودجه‌اي را كه از هر محل به اين امر اختصاص مي‌دهند به نحو شايسته و مطلوب و در جهت رفع نياز نيازمندان صرف مي‌كردند و البته مسئولين مافوق در هر شهر و استان بايد نظارت و دخالتي شايسته روا دارند و به جاي تعطيلي‌هاي بي رويه و خلاف قانون و يا كاهش ساعت كار كه از اساس برخلاف ضابطه و قوانين مدون مي‌باشد جلوي همين امور را مي‌گرفتند – البته مدارس حداقل تا 9-8 سال ديگر به دليل مصادف بودن ماه رمضان با تابستان سفره هايشان برچيده شده است.

اي كاش ! دولتمردان و مجلسيان درافطاري دادن به اولين افطاري در زمان حيات امام تأسي مي‌كردند كه مسئولين روزه خود را با نان و پنير و سبزي وهندوانه و درمحضرآن فرزانه دهر افطار كردند و از صدا و سيما نشان داده شد .

و اي كاش وزراي كشاورزي و بازرگاني و بقيه دست اندركاران دريك اقدام هماهنگ و برنامه ريزي شده از افزايش بي رويه قيمتها به نحوي جلوگيري مي‌كردند كه بر سر سفره عموم مردم در پهنه ايران اسلامي و درتمام شب‌هاي ماه رمضان حداقل‌ها فراهم مي‌شد

همه مي‌دانند در افطار تمام مردم ايران خرما جايگاهي دارد و ما كشوري هستيم با نخلستانهاي وسيع در جنوب كشور اما يك كيلو رطب و يا خرماي قابل استفاده البته نه خرماي مرغوب -/2000 تومان قيمت دارد.

از خداوند بزرگ دراين ماه شريف تمنا داريم همه ما را به انجام مسووليتهاي خود متوجه سازد و بيش از گذشته چشمي بينا و گوشي شنوا ودستي توانا براي انجام مسئوليتهاي خطيرمان عنايت كند.

پي نوشت:

1- ترجمه آيه 273 سوره بقره

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا